03/07/2026
Descobrim el Pla d’Almatà👇
🤔❓Com es duen a terme els treballs arqueològics al jaciment? quines son les principals dificultats d’excavar al Pla? quin tipus de materials hi apareixen amb més freqüència? què ens expliquen dels seus habitants?
⛏️ Al Pla d’Almatà, hi excaven estudiants del Campus d’Arqueologia de la Universitat Autònoma de Barcelona.
Enguany son 15, a més del personal del departament de la UAB i la catedràtica Helena Kirchner. A més de les classes del Curs d’Arqueologia Andalusina.
⚠️ Una de les principals dificultats rau en el fet que és un jaciment arqueològic que ha patit molt, ja que durant molts segles ha estat zona de conreu. Això ha provocat que, de vegades, s’han arrasat les restes, fet que en dificulta molt la seva comprensió.
🏺El material més abundant que apareix és la ceràmica, generalment els contenidors, com gerres, gerretes o tenalles; així com també olles i cassoles.
La ceràmica ens explica les formes de vida a la ciutat, la seva quotidianitat.
En les excavacions també apareixen, tot i que menys freqüentment, restes d’altres materials, com metalls -majoritàriament vinculats als sistemes constructius.
🌿Tanmateix, amb les noves tècniques d’anàlisi i mostreig, també s’estan recuperant altres tipus de materials, com poden ser restes de pol·len, les quals aporten informació de la flora i del paisatge que hi havia al voltant de la ciutat. Les llavors i carbons que es recuperen mitjançant la flotació de sediments recuperats en sitges i pous negres.
Projecte de recuperació integral del jaciment arqueològic del Pla d’Almatà Departament de Cultura Paeria de Balaguer